Wat is linkbuilding en hoe pas je dit toe voor jouw business?

Je wist al dat linkbuilding zeer belangrijk is voor iedere website.

Anders zou je niet op deze pagina uitgekomen zijn en op zoek zijn naar meer informatie over linkbuilding.

Daarom heb ik dit artikel geschreven.

Zodat jij precies weet welke links je wel en welke juist niet moet bouwen.

Want link building kan ook averechts werken en dat is wel het laatste wat je wilt.

Domain Authority bouwen

Voordat je aan link building gaat doen zorg er eerst even voor dat je weet wat jouw domain authority is.

Dit doe je op moz.com: https://moz.com/researchtools/ose/

Voer hier de url in zoals je ook naar de website navigeert. Met of zonder www maakt zeker een verschil. Net zoals dat een verschil maakt in de Google Webmasters Console.

Nu je jouw Domain authority weet is het belangrijk om deze te documenteren zodat je op een later moment kunt zien of je domain authority is gestegen. In dit geval kun je direct zien of je link building strategieën effect hebben gehad.

Verschillende Link building methodes

Een aantal jaren terug, in het begin van het internet tijdperk konden we de meta keywords van een website vullen met zoekwoorden die wij belangrijk vonden. Google nam dit mee in zijn of haar overweging waar de pagina over ging.

Gelukkig zijn we dit tijdperk al lang voorbij en is Google een stuk slimmer geworden.

Dat betekent ook dat een hele reeks startpagina linkjes natuurlijk veel en veel minder waarde hebben dan back in the day.

Tegenwoordig is het belangrijk dat de linkjes die je bouwt van een betrouwbare website afkomen. Een link van DutchCowBoys is bijvoorbeeld vele malen meer waard dan een linkje van marketing.startpagina.nl.

Heb je een baby website en een link van DutchCowBoys gebouwd dan is deze link uiteraard minder waard omdat het 2 verschillende niches zijn.

Logisch toch?!

Do follow and no follow links

Daarnaast wordt er ook nog eens onderscheid gemaakt tussen do follow en no follow links. Een do follow link is vele malen sterker dan een no follow link. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?

Dit is de html code die gebruikt wordt voor het aanmaken van een linkje.

<a hrefhttp://www.internetviking.nl/ rel=”nofollow”>link voorbeeld</a>

Zoals je ziet is er een nofollow waarde aan het rel attribuut toegekend. Hiermee laten we de zoekmachines weten dat de bots (geautomatiseerde web crawlers) het linkje niet moeten volgen.

Dit betekent dus dat het linkje moeten worden overgeslagen door de crawler. Google geeft nofollow links een lagere score dan dofollow links.

Do follow wil niet zeggen dat je per rel attribuut rel=”follow” moet aanmaken. Nee hoor, dat is de standaard namelijk. Laat je het rel attribuut leeg dan is het linkje automatisch een follow linkje.

Bijvoorbeeld

Heb je een affiliate website en link je naar een product van een publisher? Gebruik dan nofollow attributen. Hiermee laat je google weten dat de link niet zo belangrijk is.

Link je binnen jouw pagina naar een andere internet pagina (van jouw website) dan hoef je uiteraard geen nofollow tag toe te voegen. Daarentegen willen we dat Google deze pagina juist wel bezoekt en in de index toevoegt.

Ik hoop dat dit voorbeeldje duidelijk is, mocht je vragen hebben laat het mij weten door een berichtje te plaatsen onderaan dit artikel.

Zelf links bouwen

Nu ik heb uitgelegd wat follow en nofollow links zijn is het tijd om uit te leggen hoe je het beste linkjes kunt gaan bouwen. Helaas is het niet zo gemakkelijk dat je met 1 klik of een stukje html de content van een andere website kan aanpassen. Helaas, was het maar zo’n feest.

Nee, we moeten nu op zoek naar websites in jouw branche/niche die geen directe competitie zijn, want waarom zouden ze jou een link willen geven?

We moeten dus op zoek naar websites die in ons straatje passen en die naar ons willen linken. Dit is een hele klus. Het is namelijk zo dat je wel 20 mailtjes kan sturen en dat maar 1 iemand een link naar jouw website wil plaatsen. Dat is toch een 5% score. Niet slecht.

Link building blijft moeilijk en kost enorm veel tijd, vooral als je dit handmatig uit moet zoeken. Gelukkig zijn er verschillende strategieën die de snelheid waarmee je links bouwt enorm kunnen bespoedigen.

Lees verder.

Link building kwaliteit

Een van de fijnste strategieën is het opzoeken van linkjes die je concurrenten hebben gebouwd. Hiervoor gebruik ik Majestic – er zijn ook andere tools maar ik vind Majestic heel erg handig hiervoor.

Vul de url van de website in en de statistieken rollen eruit.

Zoals je ziet heb ik webton.nl ingevoerd. Zij hebben 1.726 links die naar deze website verwijzen. Waarvan 71 verschillende domeinnamen.

Daarnaast zie je dat de trustflow een score van 59 heeft. Dat is bizar hoog voor een Nederlandse domeinnaam. Ook zie je dat de trustflow uit verschillende categorieën bestaat. Trust flow is een handelsmerk van Majestic.

Bekijk de tool van Majestic – klik hier

Wat is Majestic’s Trust flow?

Dit is precies wat ik bedoelde met bovenstaande voorbeeld, als je een website hebt over baby’s en je bouwt links vanaf een computer georiënteerde website dan zijn deze links waarschijnlijk niet heel erg “betrouwbaar” vandaar de naam trust flow. Dit betekent niet dat je totaal geen links mag hebben van andere niches of iets dergelijks. Maar het grootste gedeelte moet wel relevant zijn. Owja, de trustflow is altijd tussen de 0 en 100.

Daarnaast hebben we ook te maken met citation flow.

Wat is Majestic’s Citation flow?

Ook de Citation flow hanteert een score tussen de 0 en 100. Hiermee wordt de linkwaarde of kracht van een bepaalde link gemeten. De citation flow is een score die ook de trust flow meerekent. Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien wordt de citation flow per pagina doorgestuurd.

Uiteindelijk is het belangrijk dat deze waardes ongeveer van gelijke hoogte zijn. Een website met een hoge trust flow en lage citation flow heeft vaak geen gezond link profiel. Wil je exact weten hoe het in elkaar steekt, bekijk dan onderstaande video.

Zoek maar eens je competitie op en bekijk wat hun trust en citation flow is. Daar kun je best wat van leren.

Maar hoe passen we dit nu toe voor jouw niche website?

Pro Link building

Misschien is de kop van dit titel een beetje overdreven, maar goede links bouwen levert je meer op dan een hoop losse startpagina linkjes.

Om goede links te bouwen duiken we nog wat verder in Majestic.

We klikken door op het backlink profiel. Menu naam: Backlinks.


Nu zie je een overzicht van alle linkjes die naar Webton verwijzen. Bovenaan staan de meest krachtige links. Deze hebben een hoge trust en citation flow.

Als we nu eens deze data gebruiken om deze websites aan te schrijven zodat we ook deze linkjes kunnen nabouwen. Dat zal onze niche website een flinke boost geven!

Het mooie is dat je deze lijst met 1 klik kunt exporteren.

Uiteraard is het nabouwen van deze links een zeer tijdrovende klus en waarschijnlijk kun je ze ook niet allemaal nabouwen. Maar het is zeker de moeite waard. Al bouw je elke week 2 linkjes dan heb je na een jaar toch alweer 100 links gebouwd.

Bekijk de tool van Majestic – klik hier

Hier een paar clichés:

  • Brick by brick!
  • Rome was ook niet in 1 dag gebouwd.

Notitie: Ook kun je schadelijke links detecteren zodat je de eigenaar van de schadelijke links een bericht kunt sturen om de linkjes offline te halen.

Er is ook een gratis tool die je kunt gebruiken om schadelijke links te detecteren. Dit kun je doen met de Link Detox tool.

Link building uitbesteden

Ik heb als voorbeeld website een Webton website genomen. Heel toevallig is dit een bureau dat linkbuilding voor jouw doet. Een vriend van mij heeft gebruik gemaakt van deze service en is binnen een paar maanden flink gestegen in de Google zoekresultaten. Niet alleen heeft hij linkbuilding uitbesteed, maar ook heeft hij een flink aantal webpagina’s laten schrijven.

Ik ben zelf geen voorstander voor het uitbesteden van linkbuilding, gewoonweg omdat ik dit zelf in de hand wil houden. Wie weet zitten er een paar PBN’s tussen die later een penalty kunnen opleveren. Dit risico wil ik niet nemen, ik ga zelf liever voor de lange termijn dan korte termijn.

Copy Paste Link building outreach templates

Deze copy en paste link building templates zal ik later toevoegen. Laat even een bericht achter in de comments met een request voor de templates.

Case Study

Ik zal binnenkort een case study doen waarin ik een nieuwe website voorzie van kwalitatieve links, uiteraard zelf gebouwd, en naast het toevoegen van nieuwe content de groei van de website meenemen in mijn analyses om te laten zien dat het bouwen van kwalitatieve links zeker nut heeft.

Dus stay tuned!

Link building strategieën

Nu ik je de basis van linkbuilding heb uitgelegd wil ik je uitnodigen om ook mijn linkbuilding strategieën artikel te bekijken. In dit artikel laat ik je precies zien welke strategieën jij kunt toepassen om meer links naar jouw website te bouwen.

Conclusie

Zorg ervoor dat de links die je bouwt in de juiste categorie vallen, hierdoor blijft je trust flow in tact, en dat is zeer belangrijk voor de rankings. Want google is ook slim genoeg om de waarde van een link in te schatten. Probeer daarnaast zoveel mogelijk follow links te bouwen, deze hebben extra waarde. Ondanks dat je het liefste een follow link bouwt geven nofollow links ook haar waarde door.

Bronnen:

About the Author Martijn

Hoi, Martijn hier. Ik ben verslaafd geworden aan internet marketing sinds begin 2016.. Ondertussen is dit mijn fulltime baan! Ik deel mijn ervaringen op dit blog om zo mijn eigen proces te documenteren en uiteraard jou te helpen op weg naar jouw fulltime inkomen op het internet. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur mij een bericht via het contact formulier!

Leave a Comment: